دستگاه قهوه ساز, وبلاگ

خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز در شب

آیا بهتر است شب‌ها دستگاه اسپرسوساز را خاموش کنیم؟

دستگاه اسپرسوساز یکی از ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین لوازم کافی شاپ به حساب می‌آید. به دلیل اهمیت این دستگاه و همچنین قیمت بالای آن، باید به نکات زیادی در نگهداری از آن توجه کرد. یکی از نکاتی که بهتر است در استفاده از دستگاه اسپرسو مد نظر داشت، شرایط نگهداری در زمان عدم استفاده از دستگاه است. بسیاری معتقدند بهتر است شب‌ها دستگاه اسپرسوساز را خاموش کرده تا برای آن مشکلی به وجود نیاید. اما آیا این موضوع مهم است و باید شب‌ها دستگاه اسپرسو را خاموش کنیم؟ در صورتی که این سوال برای شما نیز ایجاد شده، بهتر است تا پایان مقاله همراه ما باشید. برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید با دستگاه‌های مجهز به سوئیچ فشار و مجهز به کنترل PID آشنا شوید.

آشنایی با دستگاه اسپرسوساز مجهز به سوئیچ فشار

برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز فاقد PID هستند و به جای آن مجهز به سوئیچ فشار می‌باشند. سوئیچ فشار یک قطعه مکانیکی در دستگاه اسپرسو است که وظیفه کنترل دما و فشار درون بویلر دستگاه را برعهده دارد. کاری که این قطعه انجام می‌دهد این است که المنت دستگاه را تا رسیدن به فشار مورد نظر روشن نگه می‌دارد. پس از آن زمانی که فشار به حد مورد نظر برسد، المنت دستگاه خاموش می‌شود. بنابراین در دستگاه‌های اسپرسوساز که دارای سوئیچ فشار هستند، المنت یا در حالت خاموش و یا در حالت روشن قرار دارد. سوئیچ فشار در دستگاه اسپرسوساز میتواند از نوع تک فاز و یا سه فاز باشد. از جمله دستگاه‌های دارای سوئیچ فشار میتوان به آستوریا Practic و بیزرا B2016 اشاره کرد.

بررسی مصرف برق دستگاه اسپرسو مجهز به سوئیچ فشار

 

بررسی مصرف برق دستگاه اسپرسو مجهز به سوئیچ فشار

 

حال که با دستگاه اسپرسوساز مجهز به قطعه سوئیچ فشار آشنا شدید، بهتر است به میزان مصرف برق آن پی ببرید. برای درک این موضوع، دو حالت رو مد نظر قرار می‌دهیم: در حالت اول دستگاه اسپرسوساز پس از آخرین مصرف خاموش شده است. در حالت دوم نیز دستگاه اسپرسوساز از پایان شب تا صبح روشن بوده و آماده کار است.

حالت اول: دستگاه اسپرسوساز پس از روشن شدن به مدتی در حدود 20 دقیقه نیاز دارد تا از حالت کاملا سرد، به فشار و دمای کار تعیین شده برسد. در واقع در این شرایط المنت دستگاه اسپرسوساز دارای سوئیچ فشار، با حداکثر توان به مدت 20 دقیقه روشن است.

حالت دوم: فرض می‌کنیم دستگاه اسپرسوساز به مدت 8 ساعت از پایان شب تا صبح روشن بوده است. در این شرایط المنت دستگاه به طور دوره‌ای و خودکار 20 ثانیه روشن و 200 ثانیه خاموش بوده است؛ یعنی به ازای هر 220 ثانیه، یک بار المنت دستگاه اسپرسوساز خاموش و روشن می‌شود. با کمی محاسبه مشخص می‌شود که در هر ساعت، المنت دستگاه 5 دقیقه روشن بوده و کار کرده است. در نتیجه به ازای 8 ساعتی که دستگاه اسپرسوساز روشن بوده است، المنت 40 دقیقه با توان بالا در حال کار بوده است. این زمان دو برابر زمانی است که در حالت اول (20 دقیقه) به آن رسیدیم. پس میتوانیم نتیجه بگیریم مصرف برق در دستگاه اسپرسوسازی که شب تا صبح روشن بوده است، تقریبا 2 برابر بیشتر می‌شود. از طرفی روشن و خاموش شدن مداوم المنت، برای آن ضرر داشته و موجب استهلاک و کاهش عمر آن می‌شود. علاوه بر المنت، عمر قطعات الکترونیکی دستگاه اسپرسوساز نیز با خاموش و روشن شدن کمتر خواهد شد. پس بهتر است پس از پایان کار در روز، دستگاه اسپرسوساز خود را خاموش کنیم و در آغاز روز جدید آن را روشن نماییم.

همچنین بخوانید
علت باقی ماندن تفاله در دستگاه اسپرسوساز

آشنایی با دستگاه اسپرسوساز مجهز به کنترل PID

 

آشنایی با دستگاه اسپرسوساز مجهز به کنترل PID

در این نوع از دستگاه اسپرسوساز، المنت میتواند با حداکثر توان یا پایین‌تر از آن کار کند. در واقع بسته به اینکه طراحی سیستم PID به چه صورت باشد، عملکرد المنت مشخص خواهد شد. از طرفی این دستگاه‌ها دارای حالت اکومود یا حالت اقتصادی هستند. در این حالت دستگاه اسپرسوساز در شرایط ویژه‌ای کار کرده و میتواند مصرف برق کمتری داشته باشد. در این نوع دستگاه اسپرسوساز به جای سوئیچ فشار از قطعات الکترونیکی دیگری که استهلاک پایینتری دارند، استفاده می‌شود. از این رو اگر دستگاه اسپرسوساز دارای PID در طی یک شب روشن بماند، با وجود حالت اکومود مشکلی به وجود نخواهد آمد. به طور کلی دستگاه‌های دارای پی‌آی‌دی، از دقت دمایی بالاتری برخوردارند و مصرف برق کمتری دارند. از جمله دستگاه‌های اسپرسوساز مجهز به PID میتوان به جیمبالی M100 اشاره کرد.

دستگاه اسپرسوساز مجهز به سوئیچ فشار بهتر است یا PID؟

 

دستگاه اسپرسوساز مجهز به سوئیچ فشار بهتر است یا PID؟

 

با توضیحاتی که داده شد، شاید برایتان این سوال پیش آید که کدام یک از این دستگاه‌ها برایتان بهتر است؟ همانطور که متوجه شدید دستگاه‌های دارای سوئیچ فشار و پی‌آی‌دی تنها از نظر یک قطعه با هم تفاوت دارند. این قطعه در عملکرد المنت دستگاه تاثیر گذاشته و مصرف برق متفاوتی در زمان روشن بودن دستگاه در طی شب خواهد داشت. از این رو افراد باید با توجه به شرایط خود به سراغ دستگاه مجهز به سوئیچ فشار یا پی‌آی‌دی بروند. در صورتی که قصد روشن گذاشتن دستگاه اسپرسوساز از شب تا صبح دارید، بهتر است از دستگاه‌های PID استفاده کنید. این دستگاه‌ها به دلیل برخورداری از حالت اکومود، برق کمتری مصرف می‌کنند و از استهلاک قطعات کمتری برخوردار هستند.

پاسخ به چند سوال پیرامون روشن ماندن دستگاه اسپرسوساز

 

روشن ماندن دستگاه اسپرسوساز

 

  • آیا میتوان دستگاه اسپرسوساز خود را یک شب روشن گذاشت؟

روشن ماندن دستگاه اسپرسوساز در طول شب فایده زیادی ندارد و خاموش کردن آن بی‌خطرتر است. به طور کلی بهتر است دستگاه را مادامی که از آن استفاده نمی‌کنید (در طی شب)، خاموش نمایید.

  • آیا میتوانم دستگاه دلونگی خود را روشن بگذارم؟

اگر دستگاه شما عملکرد خاموش شدن خودکار ندارد، می‌توانید آن را روشن نگه دارید. با این حال ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پس از هر بار استفاده، دستگاه قهوه‌ساز خود را خاموش کنید. با این کار انرژی کمتری صرف شده و از ایجاد مشکلات احتمالی برای دستگاه جلوگیری خواهد شد.

Translation is too long to be saved

  • چگونه دستگاه اسپرسوساز را خاموش کنیم؟

قبل از خاموش کردن دستگاه، هدگروپ و نازل بخار دستگاه را با مواد مناسب بشویید. سپس دستگاه را خاموش کنید و اگر دسترسی دارید کلید kill را بچرخانید. در طی زمان خاموشی، رسوب نباید در دماهای پایین تشکیل شود.

 

  • بر حسب چه شرایطی بهتر است دستگاه اسپرسوساز در طی روز به طور مداوم روشن باشد؟

اگر شرایط حاکم بر دستگاه مانند برق با ولتاژ مناسب و بدون نوسان و آب با سختی مناسب برای اسپرسوساز مهیا باشد، بهتر است دستگاه در طی روز خاموش نشود. چرا که روشن ماندن دستگاه اسپرسوساز در روز، استهلاک کمتری برای آن خواهد داشت. علاوه بر این روشن و خاموش شدن مداوم ماشین اسپرسو، سبب ایجاد رسوب‌های بیشتری در دستگاه خواهد شد.

چرا برخی معتقدند که نباید دستگاه اسپرسوساز را در شب خاموش کرد؟

 

چرا برخی معتقدند که نباید دستگاه اسپرسوساز را در شب خاموش کرد؟

با اینکه گفته می‌شود بهتر است دستگاه‌های برقی در هنگام عدم استفاده خاموش شوند، اما برخی معتقدند که خاموش و روشن کردن زیاد اسپرسوسازها عمل صحیحی نیست. در این رابطه هم دلایلی مطرح است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. یکی از دلایل مطرح در این رابطه این است که خاموش و روشن شدن دستگاه اسپرسوساز، سبب سرد و گرم شدن آن می‌شود. همین امر ممکن است به مرور روی کارایی دستگاه اثر گذاشته و سبب خرابی آن شود.
  2. دلیل دیگر هم این است که با خاموش شدن دستگاه در طی شب و روشن کردن آن در صبح، با اتلاف انرژی بیشتری روبرو هستیم. چرا که با روشن شدن دستگاه باید در حدود 20 الی 30 دقیقه صبر کرده تا دستگاه آماده به کار شود و به حرارت لازم برسد. همین موضوع سبب افزایش مصرف برق و همچنین هزینه‌های مربوط به آن می‌شود.
  3. دلیل آخر هم مربوط به رسوب دستگاه است. زمانی که دستگاه اسپرسو خاموش می‌شود، رسوبات ته نشین شده و با روشن شدن مجدد دستگاه، رسوب‌های جدید دیگری تولید می‌گردد.
همچنین بخوانید
آنچه باید درباره اسپرسوساز جیمبالی بدانید

بر اساس سه دلیل ذکر شده، عده‌ای معتقد هستند که بهتر است ماشین اسپرسو را در طی شب روشن نگه داشت. البته شرایطی هم در این زمینه باید وجود داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • عدم وجود نوسانات برق: اولین شرط این است که برق نوسانی نداشته باشد. چرا که نوسانات برق موجب آسیب به دستگاه شده و ممکن است مشکلات زیادی را برای خود دستگاه و یا حتی کافه ایجاد کنند. از این رو باید حتما نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کرده و از عدم اتصالی برق در دستگاه مطمئن شد.
  • عدم قطع شدن آب: مورد دیگر هم که باید به آن توجه شود، عدم قطعی آب است.

در صورتی که هر دو شرایط اشاره شده موجود باشد، میتوان دستگاه را روشن نگه داشت. در غیر این صورت بهتر است برای خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز در شب اقدام شود.

شرایط خاموش کردن اسپرسوساز برای مدت طولانی

 

شرایط خاموش کردن اسپرسوساز برای مدت طولانی

 

گاهی اوقات خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز تنها به یک الی دو روز محدود نشده و نیاز است تا دستگاه برای مدت طولانی‌تری خاموش شود. در این شرایط باید به نظافت تمام بخش‌های دستگاه پرداخته و سپس آن را خاموش کرد. این یعنی باید نظافت هد گروپ‌ها، پرتافیلترها، نازل‌های بخار و سایر بخش‌های لازم انجام شده و آب موجود در دستگاه هم تخلیه شود. البته انجام دادن این کار بستگی به مدل دستگاه اسپرسوساز دارد. در برخی از دستگاه‌ها یک پیچ تخلیه آب بویلر وجود دارد که گاهی دسترسی به آن بسیار آسان است و میتوان پس از خاموش کردن دستگاه این کار را به راحتی انجام داد. اما گاهی اوقات دسترسی به این پیچ کار هر فردی نبوده و نیاز به کمک گرفتن از یک سرویس کار متخصص می‌باشد. با این حال پس از آنکه آب موجود در دستگاه به طور کامل تخلیه شد، میتوان دستگاه اسپرسوساز را برای مدت طولانی تری خاموش کرده و از آن استفاده‌ای نکرد.

جمع بندی

افرادی که با انواع دستگاه های اسپرسوساز سروکار زیادی دارند، همواره با سوال‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. یکی از این سوال‌ها راجع به روشن یا خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز در طی شب است. همانطور که ملاحظه کردید برای پاسخ به این سوال ماشین اسپرسو را به دو دسته دارای سوئیچ فشار و پی‌آی‌دی تقسیم کردیم. روشن ماندن دستگاه اسپرسوساز مجهز به سوئیچ فشار در شب، باعث افزایش مصرف برق به دلیل خاموش و روشن شدن المنت شده و استهلاک قطعه را افزایش می‌دهد. در نتیجه بهتر است این دستگاه‌ها را در پایان روز خاموش کرده و روز بعد روشن نماییم. اما دستگاه‌های مجهز به PID به دلیل برخورداری از حالت اکومود، مصرف برق کمتری دارند و استهلاک قطعاتشان پایین‌تر است. لذا روشن ماندن این دستگاه‌ها مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد. با این حال بهتر است در طی شب دستگاه را خاموش کنید تا از بروز خطرهای احتمالی برای آن جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

یک نظر در “خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز در شب

  1. من از قهوه خیلی لذت می‌برم و قهوه‌ساز رو برای خانه می‌خواستم. وقتی گشتم، متوجه شدم که خرید قهوه‌ساز گزینه‌های متنوعی داره از جمله فیلتری، نسپرسو و اسپرسو. حالا شروع به تحقیق و مقایسه‌ی مدل‌ها کردم که بتونم انتخاب درستی برای خریدم بکنم.چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم:
    قهوه ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *