وبلاگ

علت باقی ماندن تفاله در دستگاه اسپرسوساز

باقی ماندن تفاله در دستگاه اسپرسوساز ناشی از چیست؟

افرادی که با دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه‌ساز سروکار دارند، برخی اوقات با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند. یکی از این مشکلات باقی ماندن تفاله در دستگاه اسپرسوساز است. زمانی که با این مسئله روبرو می‌شوید، بهتر است خیلی زود نسبت به عیب‌یابی و رفع مشکل آن اقدام نمایید. در این مطلب قرار است به بررسی علل باقی ماندن تفاله در دستگاه اسپرسوساز بپردازیم و راهکارهایی در جهت رفع و جلوگیری از آن بیان نماییم.

باقی ماندن تفاله در دستگاه اسپرسوساز ناشی از چیست؟

 

 

گاهی اوقات افراد باریستا در حین کار با دستگاه اسپرسوساز، تفاله‌های قهوه را درون آن مشاهده می‌کنند. وجود تفاله قهوه در خود نوشیدنی اسپرسو و همچنین دستگاه اسپرسوساز مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشت؛ زیرا علل خاصی می‌تواند منجر به این مسئله شود. بدون شک وجود تفاله در نوشیدنی اسپرسو صورت خوشی ندارد و بر روی کیفیت نوشیدنی اثرگذار است. با این حال اگر تنها در ماشین اسپرسو با تفاله‌های قهوه روبرو شدید، بهتر است در ابتدا آنها را تمیز کرده و سپس جهت عیب‌یابی اقدام نمایید. باقی ماندن تفاله در دستگاه می‌تواند منجر به ایجاد رسوب شود که همین مسئله سبب آسیب به قطعات و در نهایت دستگاه خواهد شد. بنابراین اگر با تفاله قهوه در اسپرسوساز مواجه شدید، بی‌توجه از کنار آن نگذرید و جهت رفع مشکل اقدام نمایید. یکی از مهمترین دلایلی که می‌تواند منجر به باقی ماندن تفاله‌های قهوه درون ماشین اسپرسوساز شود، فیلتر دستگاه است. فیلتر دستگاه یکی از قطعات مهم است که باید همواره سالم و بدون مشکل باشد. در ادامه با این قطعه و نقش آن در دستگاه اسپرسوساز بیشتر آشنا خواهیم شد.

فیلتر دستگاه اسپرسوساز چیست؟

همانطور که گفتیم فیلتر یکی از قطعات مهم در دستگاه اسپرسوساز است. این قطعه در بخش داخلی دستگاه قرار دارد و همانطور که میتوان حدس زد وظیفه جلوگیری از ورود ذرات قهوه و تفاله به درون دستگاه را بر عهده دارد. در صورتی که فیلتر خراب شده یا کارایی خود را از دست دهد، قادر به جلوگیری از ورود تفاله‌های قهوه به درون دستگاه نخواهد بود. برای همین است که سالم بودن فیلتر اسپرسوساز بسیار مهم است و در زمان خرابی باید آن را با یک فیلتر جدید تعویض کرد.

نقش فیلتر دستگاه اسپرسوساز در باقی ماندن تفاله‌ها

 

نقش فیلتر دستگاه اسپرسوساز در باقی ماندن تفاله‌ها

 

با پی بردن به نقش فیلتر در دستگاه اسپرسوساز، میتوان علت باقی ماندن تفاله در ماشین اسپرسو را به راحتی حدس زد. در صورتی که دستگاه اسپرسوساز از فیلتر مناسبی برخوردار نباشد و یا این فیلتر پس از مدتی کارایی اولیه خود را از دست داده باشد، به احتمال زیاد تفاله‌های قهوه از آن به راحتی عبور خواهند کرد. همین مسئله سبب می‌شود تا افراد باریستا هنگام کار با دستگاه با حجم کم یا زیادی از تفاله‌های قهوه درون دستگاه مواجه شوند. در این زمان اولین کاری که میتوان انجام داد این است که نسبت به تعویض فیلتر دستگاه اسپرسوساز اقدام کرد. فیلتر دستگاه را باید مطابق با مدل دستگاه خریداری کنید تا به خوبی درون جای خود قرار بگیرد. خوب است بدانید فیلترهای جدید از ورود املاح آب به درون دستگاه و آب مخزن نیز جلوگیری می‌کنند و مانع از تشکیل رسوب در دستگاه می‌شوند. همین امر سبب افزایش کارایی دستگاه و خوش طعم شدن نوشیدنی اسپرسو خواهد شد.

همچنین بخوانید
طرز تهیه قهوه اسپرسو

برطرف کردن تفاله‌های قهوه موجود در ماشین اسپرسو

برای رفع مشکل وجود تفاله‌های قهوه در دستگاه اسپرسوساز، کافیست فیلتر دستگاه را تعویض نمایید. برای این کار بهتر است به سراغ شرکت‌های تعمیراتی بروید و از یک تعمیرکار درخواست کمک نمایید. البته برخی از افراد باریستا با اصول قطعات داخلی دستگاه به خوبی آشنایی دارند و خودشان از پس تعویض این قطعه برمی‌آیند. اما اگر تخصصی در این زمینه ندارید، بهتر است این کار را خودسرانه انجام ندهید و از یک شرکت معتبر درخواست نیروی تعمیرکار نمایید. شرکت رپیتون با اعزام نیروهای تعمیرکار خود به محل مشتری، مشکل دستگاه اسپرسوساز را در کوتاهترین زمان ممکن حل خواهد کرد.

چگونه فیلتر دستگاه اسپرسوساز را عوض کنیم؟

 

چگونه فیلتر دستگاه اسپرسوساز را عوض کنیم؟

 

نحوه تعویض فیلتر دستگاه اسپرسوساز نسبت به هر مدل و برندی ممکن است متفاوت باشد. توجه داشته باشید که هر دستگاهی ممکن است از دو یا چند فیلتر برخوردار باشد که یکی از آنها مرتبط با آب دستگاه است. این فیلتر در ورودی مخزن آب دستگاه قرار گرفته و مانع از ورود املاح آب به مخزن خواهد شد. در کنار این فیلتر، یک فیلتر قهوه نیز در دستگاه وجود دارد که همچون یک صافی عمل کرده و مانع از باقی ماندن تفاله‌های قهوه در دستگاه می‌شود.

علت وجود تفاله در نوشیدنی اسپرسو

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هنگام سرو نوشیدنی اسپرسو با آن مواجه شوید، وجود تفاله در قهوه اسپرسو است. این مسئله نیز بنا به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد که با بررسی آنها میتوان به راحتی مشکل را برطرف کرد. در قدم اول بهتر است سبدهای پرتافیلتر دستگاه را بررسی کنید و در صورت پارگی و آسیب آنها را عوض کنید. سبدهای پرتافیلتر پس از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. از این رو جهت جلوگیری از وجود تفاله در قهوه اسپرسو، بهتر است به صورت دوره‌ای سبد پرتافیلتر را عوض نمایید.

 

چند کاربرد تفاله قهوه اسپرسو که نمی‌دانید!

 

چند کاربرد تفاله قهوه اسپرسو که نمی‌دانید!

 

در صورتی که پس از درست کردن اسپرسو با تفاله قهوه مواجه شدید، میتوانید آنها را نگه دارید و به عنوان اسکراب پوست استفاده کنید. علاوه بر این تفاله قهوه خواص و کاربردهای دیگری هم دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  • از بین بردن بوی نامطبوع با تفاله اسپرسو

تفاله قهوه تاثیر خوبی در برطرف کردن بوهای نامطبوع دارد. برای همین میتوان از آن برای تمیز و خوشبو نگه داشتن یخچال استفاده کرد. همچنین میتوان مقداری از تفاله‌های قهوه را در ظرفی ریخته و با قرار دادن در اتاق و یا جاکفشی، سبب خوشبوتر شدن فضا شد. علاوه بر این از تفاله‌های قهوه اسپرسو میتوان برای از بین بردن بوی دست‌ها پس از خرد کردن پیاز و سیر استفاده کرد. کافیست دست‌های خود را بشویید و کمی از تفاله‌ها را به کف دست‌های خود بمالید و مجددا آنها را شستشو دهید.

  • کود طبیعی برای گل و گیاهان آپارتمانی

از تفاله‌های موجود در قهوه اسپرسو میتوان به عنوان کود طبیعی استفاده کرده و هر از گاهی مقداری از آن را در پای گلدان‌ها ریخت. همچنین اگر در باغچه حیاط خود به کاشت گیاهانی چون گوجه فرنگی می‌پردازید، میتوانید کمی از این کود طبیعی را به آنها بدهید تا حشرات آسیب‌زا از آنها دور شوند. تفاله‌های قهوه تاثیر خوبی در افزایش کیفیت کود دارند و میتوانند همراه با کودهای معمولی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. با این کار به یک کود کاملا غنی و با کیفیت دست پیدا کرده و میتوان به رشد بیشتر گیاهان کمک کرد.

  • ماسک و اسکراب خانگی

با تفاله قهوه و سفیده یک تخم مرغ، میتوان یک ماسک خانگی درست کرد. کافیست سفیده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری تفاله قهوه مخلوط کنید و سپس ماسک تهیه شده را به مدت 10 دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. این ماسک سبب شفافیت و شادابی پوست می‌شود و درخشندگی آن را افزایش می‌دهد. بهتر است از این ماسک تنها یک بار در هفته استفاده کنید و در صورت خشک بودن پوست صورت، زیاد آن را به کار نبرید.

  • برطرف کردن شوره سر

از دیگر مزایای تفاله قهوه میتوان به برطرف کردن شوره سر اشاره کرد. برای این کار زمانی که به استحمام می‌پردازید، میتوانید موهای خود را با تفاله‌های قهوه ماساژ دهید تا این مواد به دفع سلول‌های مرده پوست کمک کنند.

همچنین بخوانید
بررسی فیلتر کاغذی و فلزی و تفاوت‌هایشان

اقدام جالب شرکت نسپرسو برای تفاله‌های قهوه

 

اقدام جالب شرکت نسپرسو برای تفاله‌های قهوه

 

نسپرسو از بزرگترین و بهترین تولید کنندگان کپسول قهوه در جهان است و سال‌های زیادی است که در این زمینه به فعالیت می‌پردازد. کپسول‌های نسپرسو با طعم و عطرهای مختلفی روانه بازار می‌شوند و برای هر ذائقه‌ای گزینه‌های متعددی دارند. حال یکی از خدماتی که شرکت نسپرسو به انجام آن می‌پردازد این است که این شرکت کپسول‌های قهوه را از خانه مشتریان خود جمع کرده و به بخش بازیافت خود ارسال می‌کند. در کارخانه بازیافت نیز دانه‌ها و تفاله‌های قهوه از پوشش آلومینیومی جدا می‌شوند و سپس جهت پردازش بیشتر و تبدیل به کمپوست، به مراکز بازیافت زباله‌های آلی ارسال می‌گردند. این اقدام شرکت نسپرسو گام بسیار موثری در استفاده از تفاله‌ها و قهوه‌های باقیمانده در کپسول نسپرسو است.

تعمیر و سرویس‌دهی دستگاه اسپرسوساز

 

تعمیر و سرویس‌دهی دستگاه اسپرسوساز

 

برای اینکه دستگاه اسپرسوساز از بهترین عملکرد و کارایی برخوردار باشد، باید در دوره‌های زمانی کوتاه مورد سرویس و تعمیر قرار بگیرد. سرویس به موقع دستگاه اسپرسوساز سبب می‌شود خیلی زود از مشکلات دستگاه آگاه شوید و برای رفع آنها اقدام نمایید. در صورتی که دستگاه به موقع سرویس و تعمیر نشود، مشکلات جدی برای قطعات و خود دستگاه به وجود خواهد آمد. در زمان سرویس‌دهی دستگاه اسپرسوساز اگر فیلتر و سبد پرتافیلتر با مشکلی روبرو باشد، میتوان آنها را برطرف کرد. با این کار دیگر شاهد وجود تفاله قهوه در دستگاه اسپرسوساز و همچنین نوشیدنی اسپرسو نخواهید بود.

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم یکی از مشکلات رایج در برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز، باقی ماندن تفاله‌های قهوه درون دستگاه است. این مشکل بیشتر به خاطر نقص و خرابی فیلتر دستگاه اسپرسوساز رخ می‌دهد. دستگاه‌های اسپرسوساز دارای فیلترهایی هستند که یکی از آنها وظیفه جلوگیری از ورود ذرات قهوه به درون دستگاه را بر عهده دارد. از این رو اگر با باقی ماندن تفاله‌های قهوه درون دستگاه مواجه شدید، بهتر است به سراغ فیلتر دستگاه بروید. با تعویض این فیلتر می‌توانید مشکل وجود تفاله‌ها را به راحتی برطرف نمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *