دستگاه قهوه ساز, وبلاگ

چگونه یک کافی شاپ سیار راه اندازی کنیم؟

چگونه یک کافی شاپ سیار راه اندازی کنیم؟

کافی شاپ سیار یک گزینه مناسب برای افرادی است که دوست دارند برای خود یک کافی شاپ داشته باشند؛ اما بودجه کافی برای راه‌اندازی کافی شاپ معمولی را ندارند. کافی شاپ‌های سیار، یک کسب و کار نسبتا قدیمی به حساب می‌آیند که چند سالی است در کشورمان نیز شاهد آنها هستیم. همانطور که از نام آن مشخص است، این کافی شاپ‌ها محل دائمی ندارند و در نقاط مختلفی از سطح شهر توقف می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید با این کافی شاپ‌ها بیشتر آشنا شده و نحوه راه‌اندازی صفر تا صد آنها را بدانید، با ما در این مقاله همراه شوید.

کافه ون یا کافی شاپ سیار چیست؟

 

کافه ون یا کافی شاپ سیار چیست؟

شاید تا به حال با ون‌های کوچک رنگی که در نقاط مختلفی از سطح شهر توقف دارند، مواجه شده باشید. این ون‌ها که معمولا از ظاهر جذاب و چشمگیری برخوردارند، اقدام به ارائه غذاهای کافی شاپی و نوشیدنی‌های مختلف می‌نمایند. محبوبیت ون‌های غذا در چند سال گذشته افزایش زیادی پیدا کرده و افراد زیادی جذب آن شده‌اند. معمولا کسانی که به داشتن یک کافی شاپ علاقه دارند، اما هزینه و بودجه لازم برای راه‌اندازی آن را ندارند، به سراغ کافی شاپ سیار می‌روند. این کافی شاپ‌های کوچک، اقدام به ارائه نوشیدنی‌ها، کیک‌ها و غذاهایی چون ساندویچ سرد یا گرم می‌نمایند. مزیت کافی شاپ سیار این است که افراد رهگذر می‌توانند بدون نیاز به گشتن برای پیدا کردن یک کافی شاپ، در همان محل نوشیدنی یا ساندویچ دلخواه خود را سرو نمایند. تنوع نوشیدنی‌ها و موادی که در کافه‌های سیار سرو می‌شود، بستگی به دستگاه‌های موجود در آن دارد. هر چقدر که این کافه‌ها مجهزتر باشند و دستگاه‌های بیشتری را شامل شوند، تنوع نوشیدنی‌ها و غذاهای سرو شده بیشتر خواهد بود. بنابراین نباید از یک کافی شاپ سیار، انتظار یک کافی شاپ کامل را داشته باشید. چرا که محدودیت جا در این ون‌های کوچک، باعث می‌شود تا امکان سرو مواد غذایی مختلف در آن وجود نداشته باشد.

دلایل محبوبیت کافی شاپ سیار نسبت به گذشته چیست؟

 

دلایل محبوبیت کافی شاپ سیار نسبت به گذشته چیست؟

این روزها بیشتر از سالهای گذشته شاهد کافی شاپ‌های سیار در گوشه و کنار شهر هستیم. دلیل گسترش کافه ون‌ها هم این است که راه اندازی این کافی شاپ‌ها نسبت به کافه‌های معمولی و ثابت راحت‌تر است. در واقع اگر بخواهیم به دلایل محبوبیت و گسترش کافه سیارها اشاره داشته باشیم، میتوانیم موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • همانطور که گفتیم برای راه اندازی کافی شاپ معمولی باید پروسه طولانی‌تری را طی کرده و تجهیزات مختلفی را برای آن خریداری کرد. این کار نیاز به بودجه بالایی دارد که از عهده هر شخصی برنمی‌آید. اما کافی شاپ سیار به این صورت نیست و میتوان با هزینه کمتری اقدام به راه اندازی آن کرد. برای همین یکی از دلایل محبوبیت و گسترش کافی شاپ سیار این است که به هزینه کمتری جهت راه اندازی نیاز دارد.
  • کافی شاپ سیار بر خلاف کافی شاپ معمولی که در یک مکان ثابت است، میتواند در نقاط مختلفی مستقر شود. برای مثال میتوان در یک میدان یا خیابان شلوغ از شهر مستقر شده و مشتریان بیشتری را جذب کرد.
  • به دلیل جدید بودن کافه سیارها، افراد زیادی جذب آنها می‌شوند و آنها را برای سرو یک نوشیدنی یا عصرانه در نظر می‌گیرند. در واقع حس و حالی که این کافه‌ها دارند، سبب تمایز آنها با دیگر کافه‌ها می‌شود.

7 مرحله مهم برای راه اندازی کافی شاپ سیار

 

7 مرحله مهم برای راه اندازی کافی شاپ سیار

اگر شما هم دوست دارید یک کافی شاپ سیار داشته باشید اما از نحوه راه اندازی آن اطلاعی ندارید، ما در اینجا به 7 مرحله مهمی که باید در راه اندازی کافی شاپ سیار به آن توجه داشته باشید اشاره می‌کنیم.

  • بودجه خود را مشخص کنید

در مرحله اول، باید مشخص کنید که قرار است چه مقدار هزینه بابت راه اندازی کافه ون بپردازید. در رابطه با هزینه راه اندازی این کافه، مهمترین چیز داشتن ون مناسب است. در صورتی که از قبل دارای وسیله نقلیه مناسب این کار باشید، کار شما راحت‌تر خواهد بود. اما اگر ون یا وسیله مناسب ندارید، باید هزینه زیادی را برای خرید آن در نظر بگیرید. علاوه بر این، باید هزینه خرید دستگاه‌های لازم، هزینه‌های مربوط به برق، تعمیر و نگهداری از ون و همچنین هزینه خرید مواد غذایی را در نظر داشته باشید. بهتر است از همان ابتدا بودجه خود را تقسیم‌بندی کرده تا بتوانید بهترین تصمیم و انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

  • کسب و کار خود را ثبت کنید

اگر قصد دارید کسب و کار شما قانونی و رسمی باشد، باید در مرحله بعدی به سراغ ثبت کسب و کار خود بروید. الزامات کسب مجوز برای این کار، در هر کشوری متفاوت است. برای همین با اطلاع از نحوه کسب مجوز کافی شاپ سیار، اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید.

همچنین بخوانید
مادلر چه کاربردی دارد؟

چگونه مجوز کسب کافی شاپ سیار را بگیریم؟

 

چگونه مجوز کسب کافی شاپ سیار را بگیریم؟

برای دریافت مجوز کافه سیار در ایران، باید در ابتدا از وزارت درمان و آموزش پزشکی کشور، پروانه بهداشت را دریافت نمایید. همچنین نیاز است تا از سامانه دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، مجوز کافه سیار را اخذ کنید. مواردی که برای دریافت مجوز کافه سیار مهم است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • درخواست کتبی متقاضی جهت صدور مجوز
  • امضای تعهدنامه محضری متقاضی جهت پشتیبانی از واحدهای سیار
  • دریافت کارت بهداشت معتبر برای افراد شاغل در کافه سیار
  • دریافت برنامه کنترل بهداشتی بر مبنای سیستم HACCP
  • دریافت گواهی معتبر از آموزشگاه‌های بهداشت اصناف
  • داشتن گواهی راهنمایی و رانندگی برای تردد در سطح شهر
  • داشتن تعهدنامه محضری برای عدم عرضه مواد دخانیات و نگهداری از آنها

 

  • وسیله نقلیه خود را آماده کنید

یکی از مراحل جذاب راه اندازی کافه ون سیار، آماده کردن وسیله نقلیه است. معمولا وسیله نقلیه‌ای که در این کافه‌ها استفاده می‌شود، ون‌های کوچک هستند. ون‌های سیار باید از طراحی جذاب و چشمگیری برخوردار باشند تا بتوانند توجه رهگذران را به خود جلب نمایند. برای همین بهتر است از یک طراح و گرافیست درخواست کمک کنید تا طراحی ون را به شکل زیبا و خاصی انجام دهد. توجه داشته باشید وسیله نقلیه‌ای که برای این کار در نظر می‌گیرید نه تنها باید ظاهر خوبی داشته باشد، بلکه باید به عنوان یک کافی شاپ استاندارد نیز عمل نماید. برای همین برای رقابت با رقبای خود، باید مطمئن شوید که نوشیدنی‌ها و مواد غذایی که در کافه سیار سرو می‌کنید، کیفیت قابل قبولی داشته باشد. علاوه بر این، باید به چیدمان داخلی کافه سیار خود توجه داشته باشید. نحوه چیدمان بیشتر به خوراکی‌هایی که قصد سرو آنها را دارید، مرتبط است.

اگر قصد دارید نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو مانند لاته، آمریکایی یا ماکیاتو را سرو نمایید، به یک اسپرسوساز صنعتی نیاز خواهید داشت. همچنین داشتن یک دستگاه سماور صنعتی و بلندرهای مناسب، برای کافه سیار مهم هستند. چرا که ممکن است مشتریان به جای سرو قهوه، قصد سرو چای، دمنوش و یا یک اسموتی تابستانه را داشته باشند. بنابراین بر اساس خدماتی که قرار است در کافه سیار خود ارائه دهید، باید کلیه تجهیزات لازم را آماده کرده و در وسیله نقلیه خود جای دهید.

  • اطلاعات لازم راجع به نوشیدنی‌ها خصوصا قهوه را بدست آورید

بدون شک کافی شاپ سیار، بدون قهوه بی‌معنی است. برای همین بهتر است قبل از راه اندازی کافه سیار، اطلاعات کافی راجع به انواع قهوه و سرو آنها را بدست آورید. اگر قبلا در این زمینه تخصص داشته باشید، یک قدم جلوتر خواهید بود. اگر نه هم لازم است تا تحقیقات خود را در این رابطه شروع کرده و به کسب تجربه و مهارت در آن بپردازید. بر این اساس بهتر است به آخرین فناوری‌ها و تکنیک‌های سرو قهوه نگاهی داشته باشید و در رابطه با موارد مهم، اطلاعات بدست آورید.

  • مواد و لوازم مورد نیاز را جمع آوری کنید

زمانی که ون خود را آماده کرده و اطلاعات و تحقیقات خود را انجام دادید، وقت آن رسیده تا مواد مورد استفاده خود را تامین نمایید. با این که کافه‌های سیار کوچک هستند، اما به همان کالاها و موادی نیاز دارند که معمولا در کافی شاپ‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای همین مواد زیر را آماده کرده تا بتوانید بهترین نوشیدنی و غذاها را برای مشتریان خود سرو نمایید.

  • آسیاب قهوه جهت آسیاب کردن دانه‌های قهوه
  • دانه‌های قهوه با کیفیت و تازه
  • سایر ترکیبات قهوه مانند شکر، خامه و همچنین شربت‌های طعم‌دار
  • کاپ قهوه درب‌دار یک بار مصرف
  • دستگاه خودپرداز POS
همچنین بخوانید
قهوه بدون کافئین چه خواص و مضراتی دارد؟

این مواد جزو موارد ضروری هستند و بر اساس خوراکی‌های سرو شده، قابل افزایش می‌باشند. پس از تهیه مواد لازم، می‌توانید به مرحله بعدی راه اندازی کافی شاپ سیار بروید.

  • کارکنان خود را استخدام کنید

اگر قصد دارید کافی شاپ سیار را به تنهایی یا با دوست و یکی از اعضای خانواده خود بچرخانید، نیازی به استخدام نخواهید داشت. اما اگر قصد دارید به طور حرفه‌ای در این زمینه کار کرده و نوشیدنی‌های با کیفیتی را سرو نمایید، می‌توانید یک باریستا کاربلد را استخدام نمایید. تعداد افرادی که در کافه سیار مشغول به کار می‌شوند، بستگی به ساختار وسیله نقلیه و اندازه آن دارد. بدیهی است تعداد کارکنان کافه سیار از یک کافه معمولی کوچک هم کمتر است. در واقع یک کافه سیار از حداقل 1 یا 2 و حداکثر 6 پرسنل تشکیل می‌شود. در صورتی که قصد استخدام پرسنل برای کافه سیار داشتید، بهتر است به سراغ افرادی که پیشتر در این کافه‌ها فعالیت داشته‌اند بروید.

  • تبلیغات و بازاریابی خود را شروع کنید

در نهایت نیاز است تا با تبلیغات و بازاریابی مناسب، بتوانید مشتریان زیادی را جذب کافه سیار خود نمایید. برای این کار می‌توانید از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی افراد استفاده کنید و کسب و کار خود را در آنها تبلیغ نمایید. راه‌اندازی صفحات در شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و … کمک زیادی به شما در این زمینه خواهد کرد. این کار به شما کمک می‌کند تا با مشتریان آینده خود تعامل داشته باشید و برند خود را بهتر معرفی نمایید. همچنین می‌توانید از صاحبان مشاغل محلی درخواست کنید تا راجع به حضور کافه شما در محل، با دیگران صحبت نمایند.

نحوه طراحی کافی شاپ سیار

نحوه طراحی کافی شاپ سیار

وسیله نقلیه در کافی شاپ سیار میتواند یک ون یا فولکس واگن باشد. حتی برخی از لوازم نقلیه دیگری به این منظور استفاده می‌کنند. با این حال چیزی که اهمیت دارد این است که فضای داخلی وسیله نقلیه باید به قدر کافی بزرگ باشد تا بتوان تجهیزات خود را در آن قرار داده و به کار پرداخت. هر چقدر اتومبیل جادارتر و بزرگتر باشد، میتوان منوی خود را نیز گسترده‌تر کرده و خدمات بیشتری را به افراد ارائه کرد.

حال پس از انتخاب وسیله نقلیه مناسب باید به سراغ طراحی آن رفت. هر چقدر طراحی کافی شاپ سیار به صورت جذابتر و قابل توجه‌تری صورت بگیرد، مشتری بیشتر جذب آن می‌شود. برای همین در کنار هزینه خرید اتومبیل، باید هزینه‌های مربوط به صافکاری، رنگ آمیزی و طراحی بدنه را نیز در نظر گرفت. باید به یاد داشته باشید که در چنین کافه‌هایی قرار نیست که مشتری وارد فضای داخلی آن شود. برای همین ظاهر و نمایی بیرونی کافه سیار بیشترین اهمیت را دارد و باید به موارد زیادی در رابطه با آن توجه شود.

پس از آنکه طراحی نمای بیرونی اتومبیل تمام شد و فضای داخلی آن را آماده کردید، بهتر است چند صندلی برای فضای بیرون در نظر بگیرید تا مشتری بتواند مدتی بر روی آنها بنشیند. در واقع از آنجایی که کافه‌های سیار مانند کافه‌های Take away عمل می‌کنند، جایی برای نشستن مشتری وجود ندارد. اما با اختصاص دادن چند صندلی در کنار ون میتوان سبب جلب توجه بیشتر مشتریان شد. در انتخاب صندلی هم دقت کنید و آن را متناسب با رنگ و استایل کافه ون در نظر بگیرید.

 

وقت آن رسیده تا در کافه سیار خود مشغول به کار شوید

 

وقت آن رسیده تا در کافه سیار خود مشغول به کار شوید

پس از طی کردن مراحل بالا، می‌توانید کافه سیار خود را باز کرده و در آن مشغول به کار شوید. در افتتاح کافی شاپ سیار، لازم نیست نگران مواردی چون ظاهر و ویترین کار باشید. در عوض می‌توانید تمرکز خود را به چیزی که بیشترین اهمیت دارد، محدود کنید: ارائه بهترین قهوه ممکن برای مشتریانتان. خوشبختانه راه‌های زیادی برای سفارشی کردن کافه سیار شما وجود دارد. با توجه به این موارد قادر خواهید بود کسب و کار خود را رونق بخشیده و به تمام اهداف خود در این زمینه دست پیدا کنید.

 

 

یک نظر در “چگونه یک کافی شاپ سیار راه اندازی کنیم؟

  1. Avatar رسول گفت:

    توضیحات عالی
    من قراره این کار را با پراید 141 که صندلی های عقبش را برداشتم انجام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *