وبلاگ

چگونه اسپرسوساز و قهوه ساز را رسوب زدایی کنیم؟

چگونه اسپرسوساز و قهوه ساز را رسوب زدایی کنیم؟

اسپرسوساز و قهوه‌ساز دو دستگاه اصلی و مهم در هر کافی شاپی به حساب می‌آیند. برای اینکه این دستگاه‌ها از بهترین عملکرد و کارایی برخوردار باشند، باید به صورت صحیح و اصولی مورد تمیزکاری قرار بگیرند. رسوب‌زدایی یکی از مواردی است که مربوط به نظافت دستگاه‌ها بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه رسوب‌زدایی اسپرسوساز و قهوه‌ساز تقریبا مشابه با هم بوده و با استفاده از مواد خاصی قابل انجام است. در ادامه به نحوه انجام رسوب‌زدایی برای دستگاه‌های قهوه‌ساز و اسپرسوساز اشاره خواهیم داشت.

منظور از رسوب‌زدایی اسپرسوساز و قهوه‌ساز چیست؟

رسوب‌زدایی دستگاه به عملی گفته می‌شود که در جهت برطرف کردن رسوب‌های ایجاد شده در دستگاه انجام می‌شود. گاهی اوقات به دلیل استفاده بیش از حد از آب‌های سنگین و املاح‌دار، رسوب‌هایی در دستگاه ایجاد می‌شود. در صورتی که این رسوب‌ها به موقع برطرف نشوند، مشکلاتی برای دستگاه و همچنین نوشیدنی به وجود می‌آید. علاوه بر این به دلیل گرما و رطوبت محیط آشپزخانه، این دستگاه‌ها مستعد گرفتن جرم و رسوب زیادی هستند. بنابراین افرادی که از دستگاه‌های اسپرسوساز یا قهوه‌ساز برای سرو نوشیدنی استفاده می‌کنند، باید نسبت به رسوب‌زدایی آنها هوشیار باشند و در بازه‌های زمانی کوتاه جهت رفع رسوبات اقدام نمایند. اما چرا رسوب‌زدایی از اهمیت زیادی برخوردار است؟ در ادامه به پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت.

دلیل اهمیت رسوب‌زدایی اسپرسوساز و قهوه‌ساز چیست؟

دلیل اهمیت رسوب‌زدایی اسپرسوساز و قهوه‌ساز چیست؟

رسوب‌زدایی ماشین اسپرسو و قهوه‌ساز اهمیت زیادی دارد. چرا که:

  • در صورتی که برای رسوب‌زدایی دستگاه و تمیزکاری به موقع آن اقدام نشود، دستگاه کارایی خود را از دست داده و دچار ایراداتی خواهد شد. این امر سبب ایجاد هزینه‌های اضافی برای کاربران دستگاه شده و افراد ناگزیر باید هزینه اضافی جهت برطرف کردن مشکلات دستگاه پرداخت نمایند.
  •  دستگاهی که دچار جرم و رسوبات زیادی شده باشد، به تدریج عمر مفید خود را از دست می‌دهد. از آنجایی که دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه‌ساز قیمت بالایی دارند و جزو دستگاه‌های گران به حساب می‌آیند، با کاهش عمر مفیدشان باید هزینه زیادی جهت خرید مجددشان پرداخت کرد.
  • یکی دیگر از دلایل اهمیت تمیزکاری و رسوب‌زدایی دستگاه‌ اسپرسوساز و قهوه ساز ، کاهش کیفیت نوشیدنی سرو شده است. نوشیدنی‌ای که با دستگاه دارای جرم و رسوب تهیه می‌شود، از طعم و مزه بدی برخوردار است؛ چرا که رسوب‌ها وارد نوشیدنی می‌شوند و باعث بد طعم شدن آن می‌شوند. بنابراین سرو نوشیدنی با این دستگاه‌ها، موجب نارضایتی مشتریان خواهد شد.
  • با ورود املاح زیاد و حتی مواد باقی مانده در دستگاه به درون نوشیدنی، سلامتی انسان به خطر خواهد افتاد. به خصوص اگر شیرهای باقی مانده در دستگاه به خوبی تمیز نشوند و از درون دستگاه پاک نشوند، باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی برای انسان می‌شوند.

بهترین روش تمیز کردن اسپرسوساز و جلوگیری از ایجاد رسوب

 

بهترین روش تمیز کردن اسپرسوساز و جلوگیری از ایجاد رسوب

یکی از بهترین کارهایی که میتوان برای تمیز کردن اسپرسوساز و جلوگیری از ایجاد رسوب در آن انجام داد، تمیز کردن روزانه کلیه تجهیزات دستگاه است. در صورتی که در خانه از اسپرسوسازهای خانگی استفاده می‌کنید و یا در کافی شاپ دارای یک اسپرسوساز صنعتی و حرفه‌ای هستید، باید به نظافت روزانه اسپرسوساز توجه داشته باشید و حتما این کار را انجام دهید. تمیزکاری روزانه دستگاه سبب تاثیرات فوق العاده‌ای بر روی کیفیت آن می‌شود و کارایی آن را افزایش می‌دهد.

برای تمیز کردن روزانه دستگاه، استفاده از آب گرم بهترین و راحت‌ترین راه ممکن است. زمانی که از دستگاه خود در روز استفاده کردید و آخرین فنجان اسپرسو را با آن سرو کردید، میتوانید از این روش جهت نظافت دستگاه استفاده کنید. برای این کار پرتافیلتر اسپرسوساز را بیرون آورید و داخل سینک به خوبی بشویید. سپس آن را ببندید و یک فنجان خالی زیر آن قرار دهید تا پر شود. مجددا پرتافیلتر را از جای خود بردارید و در سینک بشویید. پس از این کار باید به سراغ تمیز کردن نازل بخار بروید که معمولا حاوی مقداری شیر درون لوله‌های خود است. برای این کار هم باید نازل بخار را روشن کنید و کمی صبر کنید تا برای یک دقیقه به طور مداوم کار کند. سپس در انتها آن را با یک دستمال مناسب مرطوب و سپس یک دستمال خشک، کاملا تمیز نمایید.

همچنین بخوانید
تفاوت نانوپرسو و مینی پرسو

جرمگیری و رسوب‌زدایی قهوه‌ساز با آب لیمو یا سرکه

جرمگیری و رسوب‌زدایی قهوه‌ساز با آب لیمو یا سرکه

یکی از موادی که برخی افراد جهت رسوب‌زدایی دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه ساز  استفاده می‌کنند، آب لیمو یا سرکه است. این مواد به دلیل خاصیت اسیدی خود، اثر خوبی در پاک کردن رسوبات دستگاه دارند. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که در استفاده از این مواد باید توجه زیادی شود تا اشتباهی صورت نگیرد؛ زیرا ممکن است با یک اشتباه، برای دستگاه اسپرسوساز یا قهوه‌ساز مشکل ایجاد شود. حال اگر قصد داشتید از آب لیمو یا سرکه برای رسوب‌زدایی و جرمگیری استفاده کنید، مراحل زیر را انجام دهید. این مراحل مختص به دستگاه قهوه‌ساز بوده و برای اسپرسوساز کمی متفاوت است.

  •  در ابتدا پارچ قهوه‌ساز را تا نیمه از آب پر کنید.
  •  سپس دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید فرایند دم کشیدن طی شود.
  • در این زمان یک لیوان آبلیمو یا سرکه را با همان میزان آب ترکیب کنید و محلول را درون پارچ بریزید.
  •  اجازه دهید محلول حدود 15 دقیقه درون پارچ قهوه‌ساز بجوشد.
  • پس از آن فیلتر دستگاه را جدا کرده و به خوبی آن را شستشو دهید.
  • فیلتر تمیز شده را به دستگاه متصل کنید تا چرخه دم کشیدن قهوه به طور کامل طی شود.
  • پس از اتمام مراحل، پارچ را خالی کرده و آن را از شیر آب پر کنید و مجددا روی دستگاه قرار دهید تا مراحل دم کشیدن قهوه مجددا طی شود. این کار به خاطر این است که اثری از بو و طعم سرکه یا آبلیمو در دستگاه باقی نماند.
  •  قطعات جداشدنی دستگاه را از آن جدا کرده و با آب داغ و مواد شوینده مناسب شستشو دهید.
  • حال دستگاه از تمامی جرم‌ها و رسوبات به خوبی پاک شده و آماده استفاده می‌باشد.

جرمگیری و رسوب‌زدایی اسپرسوساز با سرکه سفید

برای رسوب‌زدایی اسپرسوساز می‌توانید از سرکه و یا ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده نمایید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید تا دستگاه به خوبی جرم‌گیری شود.

  •  مخزن دستگاه اسپرسوساز را از آب پر کنید و مقداری سرکه و جوش شیرین به آن اضافه کنید.
  •  اسپرسوساز را روشن کنید و اجازه دهید آب درون مخزن به جوش آید.
  •  پس از آن دستگاه را خاموش کرده و صبر کنید تا مقداری آب داغ درون مخزن باقی بماند.
  •  پس از گذشت حدود 30 دقیقه، مخزن را از دستگاه جدا کرده و آب آن را خالی نمایید.
  •  سپس با یک اسفنج مناسب اقدام به تمیز کردن مخزن و املاح باقی مانده نمایید.
  •  زمانی که اسفنج را روی آهک‌ها و رسوبات بکشید، مشاهده می‌کنید که به راحتی از دستگاه جدا می‌شوند.
  • در صورتی که این اتفاق نیفتاد و جرم‌های دستگاه از سختی زیادی برخوردار بودند، مجددا مراحل بالا را طی کنید.
  • در نهایت دستگاه اسپرسوساز از رسوبات پاک شده و آماده استفاده می‌باشد.

از آنجایی که سرکه یکی از مواد طبیعی و تاثیرگذار در رفع رسوبات و جرم‌ است، بهتر است حداقل ماهی یک بار از آن برای رسوب‌زدایی ماشین اسپرسو استفاده نمایید. البته این بازه زمانی بستگی به میزان استفاده از دستگاه دارد. هر چقدر از دستگاه به دفعات بیشتری استفاده کنید، مدت زمان رسوب‌زدایی آن باید کمتر باشد. از سرکه علاوه بر تمیز کردن محفظه داخلی دستگاه می‌توانید برای تمیز کردن سطح بیرونی آن نیز استفاده نمایید.

استفاده از جوش شیرین برای جرم‌زدایی اسپرسوساز

استفاده از جوش شیرین برای جرم‌زدایی اسپرسوساز

یکی دیگر از موادی که برای رسوب‌زدایی میتوان استفاده کرد، جوش شیرین است. این ماده نیز در سفید و حذف جرم‌های دستگاه تاثیر زیادی دارد و سبب تمیز شدن و نظافت کامل آن می‌شود. بنابراین اگر قصد داشتید با جوش شیرین دستگاه خود را تمیز کنید، مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • نحوه شروع کار همانند بخش قبل بوده و باید در ابتدا مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و درون مخزن ریخت. توجه کنید مقدار جوش شیرین باید در حدود یک قاشق چایخوری باشد و بیشتر از آن نباشد.
  •  پس از ریختن ترکیب مشخصی از آب و جوش شیرین، از محکم بودن پرتافیلتر مطمئن شوید و دستگاه را روشن نمایید.
  •  اجازه دهید دستگاه به مدت 20 دقیقه روشن بماند تا جرم‌ها توسط محلول آب و جوش شیرین زدوده شوند.
  • پس از آن محلول را از مخزن خارج کنید و مجددا دستگاه را با آب خالی راه‌اندازی کنید.
  •  این عمل برای این است که مواد باقی مانده در دستگاه به خوبی از آن خارج شوند.
  •  دستگاه اسپرسوساز آماده به استفاده بوده و میتوان از آن جهت سرو انواع نوشیدنی بدون هیچگونه رسوب و جرمی استفاده کرد.
همچنین بخوانید
علت چکه کردن آب از اسپرسوساز

آیا آبکشی گرم در رسوب‌زدایی دستگاه تاثیر دارد؟

یکی از روش‌های دیگری که برای جرم‌زدایی و رسوب‌زدایی میتوان به کار برد، استفاده از آب گرم است. عبور آب گرم از طریق هدگروپ و پرتافیلتر دستگاه را آبکشی گرم می‌گویند. زمانی که از آب گرم برای این کار استفاده می‌شود، رسوبات باقی مانده در آنها خیس خورده و از دستگاه جدا می‌شوند. در این روش بهتر است برای آبکشی قطعاتی چون نازل بخار و هدگروپ، آنها را جدا کنید و سپس با فرچه سیمی آنها را تمیز نمایید. استفاده از برس مخصوص هدگروپ نیز برای این روش موثر می‌باشد. پس از آنکه تمامی قطعات دستگاه به خوبی تمیز شدند، آنها را در جای خود قرار دهید و دستگاه را راه‌اندازی نمایید.

نرسیدن آب به دمای مطلوب به دلیل وجود رسوبات

یکی از دلایل اهمیت رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز، نرسیدن آب به دمای مطلوب جهت دم آوری نوشیدنی است. از آنجایی که دمای آب در دستگاه اسپرسوساز اهمیت زیادی دارد، باید به آن توجه شده و عواملی که سبب نامطلوب شدن دمای آن میشوند را بررسی کرد. دمای مطلوب آب در دستگاه اسپرسوساز سبب می‌شود تا عصاره‌گیری به خوبی و به شکل کاملی صورت بگیرد. حال اگر با وجود تنظیمات صحیح دستگاه قادر به رسیدن به دمای مطلوب آب نبودید، بهتر است دستگاه را از نظر رسوبات مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم به رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز بپردازید. رسوبات دستگاه هم بر روی دمای آب تاثیر می‌گذارند و هم طعم نهایی آن را تغییر می‌دهند

چگونه از ایجاد رسوب در دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه‌ساز جلوگیری کنیم؟

چگونه از ایجاد رسوب در دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه‌ساز جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد رسوب در دستگاه بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
1- آبی که برای دستگاه استفاده می‌کنید، باید تصفیه شده باشد. آب‌های تصفیه نشده دارای املاح و یون‌هایی هستند که سبب تشکیل آهک و رسوب می‌شوند. بنابراین حتی الامکان از آب جوشیده یا تصفیه شده برای اسپرسوساز یا قهوه‌ساز استفاده نمایید.
2- در صورتی که مجبور به استفاده از آب سخت شدید، در بازه‌های کوتاه دستگاه را با سرکه، آبلیمو یا جوش شیرین تمیز کنید تا از ایجاد رسوب‌های سخت جلوگیری شود.

چند بار در سال نیاز به رسوب زدایی دستگاه است؟

 

چند بار در سال نیاز به رسوب زدایی دستگاه است؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد مطرح است این است که چند بار در سال باید دستگاه اسپرسوساز خود را رسوب زدایی کنند؟ در این رابطه باید اشاره شود که این موضوع به سختی آب منطقه بستگی زیادی دارد. در صورتی که در منطقه‌ای هستید که آب آن از سختی و املاح زیادی برخوردار است، بهتر است دستگاه خود را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت مورد رسوب زدایی قرار دهید. هر چقدر در این زمینه کوتاهی کنید، نه تنها به عملکرد دستگاه و طعم نوشیدنی خود آسیب می‌زنید، بلکه حذف رسوبات بیش از حد هم سخت‌تر می‌شود. از این رو در مناطق با آب سخت، حتما دستگاه خود را در فواصل زمانی مشخصی رسوب زدایی کنید تا دچار مشکل در این زمینه نشوید. همچنین با استفاده از آب معدنی و یا آب‌های تصفیه شده میتوانید کمی زمان‌های لازم برای رسوب زدایی دستگاه را افزایش دهید.

جمع بندی

دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه‌ساز جزو لوازمی هستند که در معرض رسوب‌گیری زیادی قرار دارند. برای همین باید این دستگاه‌ها را با مواد مناسبی تمیز کرده تا از کاهش کارایی و عمر مفید دستگاه جلوگیری شود. برای رسوب و جرم‌زدایی دستگاه‌ها میتوان از ترکیب آب با موادی چون جوش شیرین، سرکه، آبلیمو و اسید سیتریک استفاده کرد. این مواد سبب جدا شدن رسوبات از دستگاه شده و آنها را کاملا تمیز می‌نماید. بهتر است برای جلوگیری از رسوب‌گیری اسپرسوساز یا قهوه‌ساز، از آب تصفیه شده و بدون املاح استفاده کنید. این کار باعث افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می‌شود.

2 نظر در “چگونه اسپرسوساز و قهوه ساز را رسوب زدایی کنیم؟

  1. Avatar سید گفت:

    خوب توضیح ندادید برای اسپرسو ساز
    یعنی چی ۲۰ دقیقه روشن بماند
    نباید چند بار استفاده کرد؟

    1. Avatar rapitonadmin گفت:

      20دقیقه تایم اثرگذاری سرکه هست و پس از آن گردش باید انجام شود.اینکه ازهمون ابتدا صرفا عبور دهیم سرکه تاثیر مناسبی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *