وبلاگ

المنت دستگاه اسپرسوساز چیست و چه نقشی دارد؟

المنت دستگاه اسپرسوساز چیست و چه نقشی دارد؟

دستگاه اسپرسوساز و قهوه ساز، از اجزای مختلفی ساخته می‌شوند. هر یک از این اجزا از نقش مهمی در دستگاه برخوردار هستند و در عملکرد آن تاثیر زیادی دارند. یکی از اجزای مهم در این دستگاه‌ها، المنت نام دارد. المنت قطعه‌ای است که برای گرم شدن آب در داخل دستگاه تعبیه می‌شود. المنت‌ها انواع مختلفی دارند و معمولا از نوع به خصوصی از آنها در ماشین‌های اسپرسوساز استفاده می‌شود. در ادامه مطلب با المنت اسپرسوساز بیشتر آشنا شده و به نقش آن در دستگاه پی خواهیم برد.

المنت و نقش آن در دستگاه‌ها

اگر بخواهیم به طور کلی به تعریف المنت بپردازیم، باید بگوییم که المنت حرارتی یا گرمایی یک سیم دارای مقاومت الکتریکی است که به دور یک عایق نارسانا اغلب از جنس سرامیک پیچیده شده است. این قطعه جریان الکتریکی را به وسیله سیم پیچ درون عایق با مقاومت بالا به حرارت تبدیل کرده و آن را به محیط اطراف خود منتقل می‌کند. پس نقش المنت این است که با گذراندن جریان برق از خود، آن را به گرما تبدیل کند و گرما و حرارت را به محیط منتقل نماید. حال المنت‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

انواع المنت

 

انواع المنت

 

المنت‌ها معمولا از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و بیشتر از آلیاژهای مس، آلومینیوم و استیل در ساخت آنها استفاده می‌شود. اما از این میان، جنس مس نسبت به آلیاژهای دیگر از دوام بیشتری برخوردار است و تبادل حرارتی بالایی هم دارد. برای همین است که در اغلب لوازم شاهد استفاده از المنت حرارتی مسی هستیم. المنت در بسیاری از صنایع همچون صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، لوازم خانگی برقی، صنعت پلاستیک، صنعت خودروسازی، صنایع شیمیایی و فولاد به کار برده می‌شود. حال این قطعات انواع مختلفی دارند که در زیر به آنها اشاره‌ای می‌کنیم:

  • المنت فشنگی: المنت فشنگی که به المنت کارتریجی هم معروف است، نوعی از المنت حرارتی لوله‌ای شکل است که همچون دیگر المنت‌ها برای ایجاد حرارت و تولید گرما به کار برده می‌شود. این المنت‌ها قیمت مناسبی دارند و استهلاکشان نیز پایین است.
  • المنت حلقه ای: المنت حلقه‌ای یا تسمه‌ای که به کمربندی هم معروف است، شکل حلقه مانندی دارد و از انعطاف پذیری و انتقال سریع حرارت خوبی برخوردار می‌باشد. از مزایای این المنت میتوان به استفاده جهت گرم کردن مخازن یا لوله‌ها‌ با ابعاد مختلف به دلیل انعطاف و حالت خم شوندگی اشاره کرد.
  • المنت پره‌ای یا رادیاتوری: المنت پره‌ای که با عناوین دیگری چون المنت رادیاتوری و پولکدار نیز شناخته می‌شود، از پخش حرارت خوبی برخوردار است. چرا که پره‌های موجود بر روی آن، سبب پخش بهتر حرارت می‌شوند. این المنت‌ها برای بخاری‌های صنعتی در گلخانه و کارگاه‌ها، خشک کردن میوه‌ها و خشک کردن قطعات پلاستیکی به کار برده می‌شوند.
  • المنت شیشه ای: المنت شیشه ای از دیگر انواع المنت‌های حرارتی است که همانطور که از نام آن مشخص است، به صورت شیشه‌ای ساخته می‌شود.
  • المنت فلنج دار: المنت فلنج دار از انواع پر کاربرد المنت‌های حرارتی است و در بسیاری از مصارف صنعتی و لوازم برقی‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این المنت میتوان به تولید گرمای سریعتر، مصرف انرژی پایین و افت حرارتی اشاره کرد.
همچنین بخوانید
انواع قهوه

المنت اسپرسوساز چیست؟

همانطور که متوجه شدیم، المنت در اغلب لوازمی که نیاز به تولید حرارت باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دستگاه‌های اسپرسوساز نیز به همین صورت است. در واقع برای گرم شدن آب در ماشین اسپرسو یا قهوه ساز، قطعه المنت در داخل دستگاه تعبیه شده است. دستگاه‌های اسپرسوساز که از نوع ساده و کوچکی هستند، اغلب از یک المنت برخوردار هستند. اما در دستگاه‌های بزرگتر یا پیچیده‌تر، معمولا از یک المنت دیگر هم در طراحی دستگاه استفاده می‌شود.

در بیشتر دستگاه‌های اسپرسوساز، شاهد المنت فلنج دار هستیم. در این المنت‌ها جریان الکتریکی با برخورد با المنت تبدیل به حرارت و گرما شده و آب داخل بویلر را گرم می‌نماید. این حرارت زایی تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که جریان الکتریکی متصل باشد. یعنی تا زمانی که دستگاه اسپرسوساز به برق بوده و روشن باشد، المنت نیز نقش خود را انجام می‌دهد.

نقش المنت در دستگاه اسپرسوساز

 

نقش المنت در دستگاه اسپرسوساز

 

المنت‌ها نقش تولید حرارت را بر عهده دارند. در واقع این قطعات با گرفتن انرژی الکتریکی و برق، آن را به گرما و حرارت تبدیل می‌کنند و سبب عملکرد صحیح دستگاه می‌شوند. در ماشین‌های اسپرسو نیز به همین شکل است. این قطعات سبب تولید حرارت و گرم کردن دستگاه می‌شوند. در واقع همانطور که اشاره کردیم، برای ذخیره و گرم شدن آب در این دستگاه‌ها از قطعه المنت استفاده می‌شود. این قطعات درون دستگاه جای می‌گیرند و به راحتی قابل دسترسی نمی‌باشند. برای همین اگر المنت اسپرسوساز دچار مشکل و آسیبی شود، باید توسط تعمیرکاران ماهر مورد بررسی قرار بگیرد و با یک المنت جدید جایگزین شود.

پس وظیفه المنت حرارتی این است که جریان الکتریکی را دریافت کند و آن را به انرژی گرمایی تبدیل نماید. در این شرایط آب موجود در دستگاه اسپرسوساز گرم شده و میتوان برای درست کردن نوشیدنی مورد نظر خود اقدام کرد. پس همانطور که مشخص است، نقش المنت در اسپرسوساز بسیار مهم است و اگر این قطعه با مشکل روبرو باشد، در گرم شدن آب خلل ایجاد شده و نمیتوان یک نوشیدنی با کیفیت را تهیه کرد.

چه زمانی به تعویض المنت اسپرسوساز نیاز است؟

اسپرسوساز و قهوه ساز همچون هر وسیله دیگری ممکن است دچار مشکلاتی شوند. یکی از مشکلاتی که برخی از افراد با آن روبرو می‌شوند، مربوط به گرم نشدن دستگاه است. گرم نشدن آب در دستگاه اسپرسوساز خود دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مربوط به معیوب بودن المنت حرارتی اسپرسوساز است. در واقع اگر متوجه شدید دستگاهتان همچون قبل کار نکرده و در گرم کردن آب مشکل دارد، بهتر است در ابتدا اقدام به بررسی المنت نمایید. المنت باید از نظر سلامتی در شرایط خوبی باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد. در صورتی که شاهد مشکلاتی در این قطعه از دستگاه بودید، بهتر است به تعویض المنت اسپرسوساز بپردازید و یک المنت جدید و مرغوب را جایگزین آن نمایید. استفاده از قطعات اورجینال بسیار مهم است و باعث می‌شود تا دستگاه از عملکرد و کارایی بسیار خوبی برخوردار شود. همچنین باید توجه داشته باشید که تعویض المنت اسپرسوساز یک کار تخصصی بوده و باید آن را به یک فرد با تجربه و متخصص سپرد. از این رو از تعویض خودسرانه المنت دستگاه خودداری کنید و این کار را به یک فرد با تجربه بسپارید.

همچنین بخوانید
چنلینگ قهوه اسپرسو (Channeling) چیست؟

ترک خوردن المنت و آب دادن دستگاه اسپرسوساز

 

ک خوردن المنت و آب دادن دستگاه اسپرسوساز

 

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه قهوه ساز یا اسپرسوساز رخ دهد، مربوط به آب دادن آن است. گاهی اوقات افراد هنگام استفاده از دستگاه اسپرسوساز خود متوجه می‌شوند که کمی آب از آن خارج شده است. این مشکل دلایل زیادی دارد که از میان آنها میتوان به ترک خوردن المنت، پوسیدگی واشر دستگاه، کار نکردن نازل بخار و پاره شدن شلنگ دستگاه اسپرسوساز اشاره کرد. حال در اینجا به بررسی ترک خوردگی المنت و آب دادن دستگاه اسپرسوساز می‌پردازیم.

المنت از اجزای داخلی اسپرسوساز است و به طور عادی قابل مشاهده نمی‌باشد. در واقع برای مشاهده و بررسی المنت حرارتی اسپرسوساز، باید دستگاه را باز کرده و آن را بررسی کرد. گاهی اوقات این قطعه دچار ترک خوردگی‌هایی می‌شود که همین سبب نشتی آب از درون دستگاه می‌گردد. حال برای اینکه بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است هر چند وقت یکبار و در زمان سرویس دستگاه اسپرسوساز خود، به رسوب زدایی آن بپردازید و از سالم بودن المنت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که متوجه شدید المنت دچار آسیب یا سوختگی شده است، باید آن را عوض کرده و یک المنت جدید و مرغوب دیگر را جایگزین آن نمایید.

تعویض المنت اسپرسوساز توسط تعمیرکاران رپیتون

شرکت رپیتون از جمله شرکت‌هایی است که در کنار فروش دستگاه‌های اسپرسوساز، به تعمیر این لوازم نیز می‌پردازد. برای همین اگر عملکرد دستگاه اسپرسوسازتان با مشکل مواجه شده است و نیاز به بررسی و تعمیر آن دارید، میتوانید با کارشناسان رپیتون تماس بگیرید و درخواست اعزام تعمیر کار به محل مورد نظرتان را داشته باشید. تعمیرکاران این شرکت با حضور در محل، به بررسی دستگاه اسپرسوساز پرداخته و عیوب آن را بررسی می‌نمایند. در این شرایط اگر المنت اسپرسوساز از عملکرد خوبی برخوردار نباشد و به درستی گرم نشود، میتوان برای تعویض آن با یک المنت جدید اقدام کرد. المنت جدید باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا عمر بیشتری هم داشته باشد.

جمع بندی

دستگاه‌های اسپرسوساز از اجزای زیادی برخوردار هستند که یکی از آنها المنت حرارتی است. المنت قطعه‌ای است که انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را به انرژی گرمایی و حرارت تبدیل می‌کند. با گرم شدن این قطعه، دستگاه آماده به کار شده و آب دستگاه گرم می‌شود. بنابراین نقش المنت در اسپرسوساز بسیار مهم است و باید همواره به سلامتی و عملکرد صحیح آن توجه شود. در صورتی که نیاز به تعویض المنت اسپرسوساز خود داشته باشید، میتوانید این کار را به تعمیرکاران حرفه ای رپیتون بسپارید. شرکت رپیتون علاوه بر تعمیر دستگاه اسپرسوساز، از قطعات با کیفیت و اورجینال برای آن استفاده کرده و از این طریق سبب افزایش کارایی و عمر آن می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *